Dagens funderare: Din mamma

Jag har funderat på det där uttrycket "din mamma". För svenskar betyder det ju inget speciellt, vi kan säga "din mamma" utan att mena någonting. Om vi är arga och säger det så betyder det ungefär samma sak som "fan" eller "skit också". Men om en arab säger det till en annan arab så blir det väldigt stora problem. Det är nog ungefär som att kränka han väldigt hårt. Snacka om stora kontraster. Men araber har ju också mycket större respekt för andra människor och speciellt äldre. Alla vi i sverige skulle ju inte resa oss på bussen om det kom en äldre dam. Kanske 60% som skulle göra det. I dessa länder skulle alla göra det tror jag. I alla fall 95%. Man har mera respekt för dem man känner och äldre människor. Jag tror att om vi svenskar slutar säga massa svordomar till varandra också och tar det lika hårt som andra länder tar det så skulle vi må mycket bättre. Tillexempel i sverige är det ju vanligt  för tjejer att bli kallad hora eller fitta, och killar blir kallade bög och sådanna saker. Varför slutar vi inte kalla varandra sådanna saker! Jag tycker att vi ska börja mera som araber och säga sho habibi eller marhaba habibi när de pratar med varandra. Skulle inte sverige bli ett mysigare land om vi gick runt och sa älskling till alla vi tyckte om i stället för att säga "fitta" eller "bög"? Det är vad jag tycker!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback