Fredag.

Hej bloggen. Idag har vi varit i Luxenburg och kollat lite. Det var jättefin men inte sa stor skilnad mot Tyskland. Där vi är i tyskland är det bara 5 mil fran gränsen till Luxenburg och 2 mil till Frankrike. Alla tyskar aker till Luxenbrug om de vill handla, eller tanka bensin eller om de vill köpa cigaretter. Bensinen kostar i Luxenburg 0,8 Euro och i tyskland 1,3 Euro stor skillnad va? Om de ska tanka full tank och storhandla och köpa cigaretter süa tjänar de nog mycket pa att aka till Luxenburg i stället för att handla i Tyskland. Jag sag ocksa att det var mycket fransmän där sa alla som bor pa gransen eller nara aker nog sit. Smarta de ar :D Det är ju som att norrmännen som bor pa gransen till Sverige aker till oss och handlar för att det är billigare.

Jag har tankt pa en sak har i Tyskland. De dubbar allt! Filmer, serier och t.o.m nyhetsröster. Varför? Det borde ju vara enklare att bara satta dit lite text än att prata in röster. Jag kollade pa en amerikansk film i dag som har har sett tusen ganger typ. Men snacka om att det var konstigt att den var dubbad. Det blir ju liksom fel. Skadespelaren har en annan röst som inte alls är samma som hennes original röst. Man tapapr ju lite charmen av filmer som kommer fran utlandet om man sätter in röst pa sitt eget sprak. Men det kanske bara ar vi svenskar som tycker att det är konstigt för att vi ar sa vana med att ha text under vara utlänska filmer. Men jag gillar texter battre. :D:D

Gute Nacht

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback